-
Rozwój mowy małego dziecka odbywa się etapami, które mają swój charakterystyczny czas występowania.
U prawidłowo rozwijającego się dziecka można zaobserwować:
I okres melodii — od urodzenia do 1 roku życia dziecka:
-
głużenie (między 2-3 miesiącem życia ) czyli wydawanie różnego rodzaju dźwięków nieartykułowanych, poprzez które dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne,
-
gaworzenie (między 6-7 miesiącem życia), czyli powtarzanie dźwięków zasłyszanych od otoczenia, będące ćwiczeniem słuchu,
-
około 8 miesiąca dziecko reaguje aktywnie na mowę,
-
około 12 miesiąca dziecko dużo rozumie, wypowiada pierwsze słowa.
II okres wyrazu – między 1-2 rokiem życia dziecka
-
liczba wypowiadanych znaczących słów wzrasta gwałtownie, dziecko wypowiada około 300 słów, a rozumie znacznie więcej,
-
w 18 miesiącu życia dziecko zaczyna używać równoważników zdań.
III okres zdania –między 2-3 rokiem życia dziecka
-
w drugim roku życia dziecko powinno wypowiedzieć poprawnie proste zdanie,
-
około 30 miesiąca życia dziecko powinno już prawidłowo używać zaimka „ja”,
-
w 3. roku życia powinno wymawiać od 1000 do 1500 słów i wykazywać znajomość prawie wszystkich części mowy,
-
na trzecie urodziny dziecko powinno wypowiadać zdania dłuższe, złożone z 4-5 słów.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
-
usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
-
kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
-
kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
-
rozwijanie słuchu fonematycznego,
-
wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
-
rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
-
rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
-
uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Podczas zajęć śpiewamy, tańczymy, pokazujemy, powtarzamy i ćwiczymy nasze języki i buźki.
Puszczamy bańki, dmuchamy na piórka, kuleczki z waty, w ten sposób wykonując porcję ćwiczeń oddechowych. Słuchamy logopedycznych bajek, wierszyków i historyjek, a w ich trakcie liczymy ząbki, oblizujemy usta, przesyłamy całuski i robimy
baloniki z naszych policzków. Poznajemy też nowe piosenki oraz wykonujemy prace plastyczne. Zajęcia są bardzo ciekawe i dzieci z niecierpliwością czekają na odwiedziny cioci, ponieważ wiedzą, że zawsze nas czymś zaskoczy. -
Privacy Overview
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.