-
Rozwój mowy małego dziecka odbywa się etapami, które mają swój charakterystyczny czas występowania.
U prawidłowo rozwijającego się dziecka można zaobserwować:
I okres melodii — od urodzenia do 1 roku życia dziecka:
-
głużenie (między 2-3 miesiącem życia ) czyli wydawanie różnego rodzaju dźwięków nieartykułowanych, poprzez które dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne,
-
gaworzenie (między 6-7 miesiącem życia), czyli powtarzanie dźwięków zasłyszanych od otoczenia, będące ćwiczeniem słuchu,
-
około 8 miesiąca dziecko reaguje aktywnie na mowę,
-
około 12 miesiąca dziecko dużo rozumie, wypowiada pierwsze słowa.
II okres wyrazu – między 1-2 rokiem życia dziecka
-
liczba wypowiadanych znaczących słów wzrasta gwałtownie, dziecko wypowiada około 300 słów, a rozumie znacznie więcej,
-
w 18 miesiącu życia dziecko zaczyna używać równoważników zdań.
III okres zdania –między 2-3 rokiem życia dziecka
-
w drugim roku życia dziecko powinno wypowiedzieć poprawnie proste zdanie,
-
około 30 miesiąca życia dziecko powinno już prawidłowo używać zaimka „ja”,
-
w 3. roku życia powinno wymawiać od 1000 do 1500 słów i wykazywać znajomość prawie wszystkich części mowy,
-
na trzecie urodziny dziecko powinno wypowiadać zdania dłuższe, złożone z 4-5 słów.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
-
usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
-
kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
-
kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
-
rozwijanie słuchu fonematycznego,
-
wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
-
rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
-
rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
-
uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Podczas zajęć śpiewamy, tańczymy, pokazujemy, powtarzamy i ćwiczymy nasze języki i buźki.
Puszczamy bańki, dmuchamy na piórka, kuleczki z waty, w ten sposób wykonując porcję ćwiczeń oddechowych. Słuchamy logopedycznych bajek, wierszyków i historyjek, a w ich trakcie liczymy ząbki, oblizujemy usta, przesyłamy całuski i robimy
baloniki z naszych policzków. Poznajemy też nowe piosenki oraz wykonujemy prace plastyczne. Zajęcia są bardzo ciekawe i dzieci z niecierpliwością czekają na odwiedziny cioci, ponieważ wiedzą, że zawsze nas czymś zaskoczy. -
Przegląd prywatności
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.